موضوع: "الگــــــو بگیـر"

نیاز ما به تذکــــ‌♡ـــر

⭕️مدام خودمون رو چک کنیم✔️

?اینکه آیا نسبت به گذشته اهتمام بیشتری به مبارزه با هوای نفس داریم یا نه؟

♨️ چقدر در طول روز از هوای نفسمون حساب میکشیم؟!

?گاهی حواسمون نیست و یه دفعه ای میبینیم که غرق در شهوات و هواپرستی ها شدیم❌
✅این مراقبت دائمی نیاز به تذکر و توجه داره?

محمدبن ابی بکر که بود؟

محمّد بن عبد الله بن عثمان یا همان محمّد بن ابی  بکر بن ابی قحافه، به سال دهم هجری در ذو الحُلَیفه به دنیا آمد. در آن هنگام ، پیامبر خدا به همراه همۀ یاران خود، برای برگزاری آخرین حج، از مدینه آهنگ مکّه کرده بود.?

مادر او اسماء بنت عُمَیس است که ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب بود? و همراه او به حبشه هجرت کرد و پس از شهادت جعفر، با ابوبکر ( خلیفۀ اوّل ) ، ازدواج کرد و پس از مرگ ابوبکر، علی ( علیه اسلام ) او را به همسری برگزید  و او با فرزندانش از جمله محمّد _ که سه ساله بود _ به خانه علی ( علیه اسلام ) رفت. بدین سان،  محمّد ، در دامان علی ( علیه اسلام ) رشد کرد و در کنار حسین ( عیه السلام ) بالید و جانش با آگاهی های درست و عشق به اهل بیت ( علیهم اسلام ) در آمیخت. علی ( علیه السلام ) گاه با لطافت می فرمود:

?مُحَمّدٌ ابنی مِن صُلبِ أبی بَکرٍ?.

محمّد، پسر من از پشت ابو بکر است .

محمّد، به روزگار خلافت عثمان، در مصر بود که شماتت و انتقاد بر عثمان را آغاز کرد و در شورش علیه عثمان، شرکت جُست.⇦ وی ، پس از به خلافت رسیدن علی ( علیه السلام ) در کنار ایشان بود و قبل از جنگ جمل ، پیام امام  ( علیه السلام ) را برای کوفیان برد و در جنگ جمل ، فرماندهی پیاده نظام ر به عهده داشت.⇩

او پس از پیروزی امام ( علیه السلام ) در جنگ جمل، پیگیری کار های مربوط به عایشه را به دستور امام ( علیه السلام) را به عهده گرفت و او را به مدینه باز گرداند.⇩

محمّد ، در جهاد و عبادت ، سختکوش بود و به خاطر سختکوشی او در عبادت وی را (( عابد قریش )) می نامیدند. وی، جدّ مادری امام صادق ( علیه السلام ) است.

به سال 36 هجری و پس از عزل  قیس بن سعد از حکومت مصر ، علی ( علیه السلام ) ، محمّد را به حکومت آنجا گمارد و چون یاران امام ( علیه السلام )، دست از یاری کشیدند و ایشان را تنها نهادند، معاویه از این فرصت ، سود جُست و توانست با حیله گری و خباثت، این یاور با اخلاص امام ( علیه السلام ) را فریب دهد و او بکشد و بدین شیوه بر مصر ، دست یابد.

علی ( علیه السلام )، در مناسبت های مختلفی محمّد را می ستود و او را به نیکی یاد می کرد و می فرمود: 

لَقَد کانَ إلَیَّ حَبیباً و کانَ لی رَبیباً ، فَعِندَ اللهِ نَحتَسِبُهُ وَلَداً ناصِحاً و عاملاً کادِحاً و سَیفاً قاطِعاً و رُکناً دافِعاً.

او محبوب و دست پروردۀ من بود. پاداش مصیبتش را از خدا می خواهم. فرزندی خیر خواه و کارگزاری کوشا و تیغی بُرنده و رُکنی از ارکان محکم حکومت بود.



بر گرفته از کتاب : حکمت نامۀ جوان/ محمد ری  شهری